Dag 21 (22 mei)  Icefield Parkway, AB

Toen we vandaag wakker werden was het al snel duidelijk dat de temperatuur weer op aangename hoogte zou komen en dat het slechte weer even over was. We konden zonder extra verwarming ons bed uitstappen. Heerlijk, we hebben wel weer zin in de zon. Nadat de camper was opgeruimd maakte Pleuni het ontbijt klaar en aten we dat eerst op. Lekker zo even op je gemak samen de dag beginnen. We genoten van onze heerlijke boterhammen. Nadat we alles weer afgewassen hadden, maakten we de camper vertrek gereed.

Afscheid Trailer Court Campground

Dat betekende eerst de watertank vullen, stroom, water en afvoer opruimen en de stoeltjes opbergen. Eigenlijk was dat met een kwartiertje allemaal in orde en reden we naar de receptie van de campground. We moesten ons hier afmelden omdat we graag een refund wilden krijgen voor de nacht dat we er niet zouden verblijven. We meldden ons bij de host en legden uit dat we een dag eerder gingen vertrekken. Dat was geen enkel probleem en na enkele administratieve handelingen kregen we het geld op onze card teruggestort. We besloten onze camper ook nog even met benzine te vullen omdat dit hier erg goedkoop is.

Cleaning Up

Goodbye Banff

Gert zocht een Shell station op en daar aangekomen gooiden we onze vriend maar weer even vol. Ze verkochten er ook hout en dat was bij ons bijna op dus ook dit hebben we hier aangeschaft. Op weg naar de Highway 1 kwamen we langs de letters van Banff (deze zijn hier gewoon nog blijven staan in tegenstelling tot wat het bestuur van onze hoofdstad Amsterdam heeft besloten 🙂 ) en we maakten daar nog even wat foto’s. Na deze fotosessie vertrokken we richting Lake Louise om van daaruit de Icefield Parkway te gaan rijden.

Welcome Banff

Op Herhaling Bow Valley Parkway

Halverwege de Highway 1 sloegen we af richting de Bow Valley Parkway (highway 1A). Deze route hebben we enkele dagen geleden ook gereden maar toen was het weer zo slecht dat de foto’s een beetje tegenvielen. We hadden ons toen beloofd op de terugweg deze bijzondere weg nog een keer te rijden en opnieuw foto’s te maken. We stopten eerst op de plek waar we mooie foto’s konden maken van de Castle Mountains. Dit is het gebergte dat ook afgebeeld staat op onze camper. Daarna reden we naar de plek waar we eerder mooie foto’s van de trein gemaakt hadden. De trein was er deze keer niet maar we konden van de omgeving wel mooie foto’s maken. We ontmoetten er ook nog een jong Nederlands stel met wie we even bleven praten over de wederzijdse belevenissen in Canada.

Bow Valley Parkway

Icefield Parkway

Na deze stop reden we in een keer door richting de Ice Field Parkway. We moesten verplicht langs de ingang rijden ook al hadden we al een park pas. We werden vriendelijk toegesproken en kregen een plattegrond van deze bijzonder route aangeboden. Eigenlijk is het plan om deze dag ongeveer de helft van deze weg te rijden en alle uitzichtspunten te bezoeken en korte hikes te lopen. Het weer was nog niet zo mooi als twee jaar geleden maar gelukkig was het warm en redelijk zonnig en we konden alle bergen zien. We kwamen langs prachtige gletsjers, grote bevroren meren, enorme bossen en mooie watervallen. De Mistaya Canyon was wel een heel mooi gebied. We moesten een korte hike lopen en kwamen terecht bij een smalle canyon die door het water was uitgesleten. Het water vanuit de Mistaya River loopt hier de canyon in en voegt zich later samen met de North Saskatchewan River. Echt prachtig.

Mistaya Canyon & Bow Lake

De North Saskatschewan River

Bij de laatste rivier aangekomen zagen we een omgeving waar in volgens ons de film Dances with Wolves opgenomen zou kunnen zijn. In onze verbeelding zagen we de tipi’s van de Indianen hier al staan. Echt indrukwekkend.

Saskatschewan River

Weer een Beer

We vervolgden onze rit en zagen plotseling wat tumult aan de andere kant van de weg. De haviksogen van Pleuni hadden het al snel gezien: er was een beer! We stopten meteen en Gert ging gewapend met zijn telelens op pad om de beer vast te leggen. Pleuni liet zich de kans ook niet ontnemen om nu eens echt een beer van dichtbij te kunnen zien. De beer was rustig, graasde lekker door ondanks dat er veel mensen hem bekeken en was zo relaxt dat hij af en toe lekker in het gras ging liggen om liggend verder te eten. Gert kon vanachter een geparkeerde RV de beer vrij dicht benaderen terwijl het voor alle partijen toch veilig bleef. Het resultaat zie je in de foto’s. Beren zien er heel lief en fluffy uit maar blijf altijd oppassen!

Black Bear

Op zoek naar een Campground

Het was inmiddels twee uur geworden en we hadden al zo’n 200 kilometer gereden dus vonden we het tijd om op zoek te gaan naar een camping. We konden op deze route geen campground reserveren omdat de campground hier allemaal walk in zijn. Het is dus wie het eerst komt, het eerst maalt. Twee campgrounds bleken nog gesloten te zijn en er was wel een mogelijkheid om op de parkeerplaats bij het Ice Field Centre te overnachten maar dat vonden we niet echt geweldig. We besloten dus nog 26 kilometer door te rijden om daar ons geluk te beproeven bij de Jonas Creek Campground.

Icefield Centre & Glacier

Houtvuur Tijd

Toen we aankwamen en zagen dat de campground open was wisten we meteen dat we hier wilden blijven. De campground was echt prachtig gelegen, kostte gewoon bijna niets (15 dollar) en er was nog plek. We kozen de mooiste plek uit en toen we net stonden leek het wel of iedereen deze campground wilde aandoen want in een mum van tijd was de camping boordevol. Grappig detail: aan het begin van de campground lag een hele berg hout die je mee kon nemen om een vuurtje te stoken. Dit hout was uiteraard in een mum van tijd op want iedereen wilde natuurlijk wel een kampvuurtje maken. Om vier uur zaten we met een heerlijk wijntje, stokbrood en lekker beleg bij ons eigen kampvuurtje te smullen. Later op de avond maakte we ons eigen hamburgertje klaar op hetzelfde kampvuur en we bleven tot ruim 21.00 uur lekker buiten zitten.

Hamburger Cooking 🙂

Toen vonden we het genoeg geweest. Gert wilde graag de vele foto’s die hij gemaakt had uitzoeken en Pleuni bleef nog wat met het vuur rommelen. Uiteindelijk maakten we de reisblog en gingen we heerlijk relaxt ons bedje in. Morgen gaan we naar Jasper en daar blijven we wel 5 dagen. We zien er naar uit.