Dag 2 (3 mei) Victoria, BC

Tegen beter weten in hoopten we vandaag niet zo vroeg wakker te worden maar de jetlag sloeg genadeloos toe. Half vijf op de klok en we waren klaar wakker. Pleuni met een enorme kater (en dat is knap zonder een druppie alcohol) en Gert die eigenlijk zo fris als een hoentje was. Wat we ook deden, we bleven wakker en Gert besloot de reisblog van onze eerste reisdag in orde te gaan maken. Pleuni bleef liggen want de hoofdpijn had migraine achtige vormen aangenomen dus rechtop zitten was even niet mogelijk. Nadat Gert koffie had gezet en we de cafeïne binnen hadden verdween de hoofdpijn langzaamaan. Slapen lukte echter toch niet meer en toen de hoofdpijn acceptabel was ging Pleuni de kamer opruimen en de koffers gereed maken voor vertrek. Om 7 uur waren bijna alle reisongemakken achter de rug en besloten we te gaan ontbijten. Alhoewel het hotel ons best goed bevallen was, was het ontbijt echt cheap.

Breakfast

Met moeite vonden we iets dat we naar binnen konden krijgen en toen onze lege magen iets hadden gevuld gingen we snel weer terug naar de kamer. We ruimden de laatste zaken op en Gert had nog even contact met het thuisfront. De zon begon al aardig te schijnen dus we hadden best zin om om pad te gaan. Vandaag staat Victoria op de agenda en gaan we uit eten met een volslagen vreemde. Het is de broer van de vriendin van Pleuni.

Weer op weg

Onze splinternieuwe auto stond nog braaf op ons te wachten en nadat we alles hadden ingepakt, zetten we de tomtom aan om richting Victoria te gaan rijden. Als eerste stoppunt stond de Wallmart op de agenda want we moesten nog wat zaken aanschaffen die we niet mee konden nemen. Na een mooie rotvan ongeveer 45 kilometer kwamen we aan en deden we op ons gemakt wat boodschapjes. We zitten al echt in de vakantie modus want we haastten ons beslist niet. Het zonnetje begon steeds meer door te breken en de temperatuur te stijgen.

Driving to Victoria

Fijn want de wereld ziet er met zon altijd een stuk beter uit. Al snel reden we langs prachtige meren, zagen steeds groener wordende bossen en reden op mooie slingerende bergwegen. Ook zagen we al weer het eerste wildlife: twee mooie reeën. Na een mooie rit kwamen we rond half twaalf in Victoria aan. Al snel vonden we ons hotel en op het eerste gezicht viel dat wat tegen. Het gebouw leek oud en vervallen. Toen we echter de parkeerplaats opdraaiden zagen we dat er achter dit oude gebouw een nieuw hotel was gebouwd. Dat zag er sowieso al een stuk beter uit. Nog leuker werd het toen de receptioniste ons meldde dat we een gratis upgrade kregen. We kregen in plaats van een gewone kamer een suite aangeboden. Het zei ons op dat moment nog niet zo veel maar toen we de kamer openden werden we wel echt blij. Het was een super-nieuw, heel schone en grote ruimte met een aparte slaapkamer, aparte douche, apart toilet, een gezellige huiskamer en een aparte keuken. Het zag er echt gelikt uit. Jammer dat we hier maar één dag blijven. Omdat we nog een beetje last hadden van de reis besloten we eerst van onze suite te genieten en even te rusten.

Victoria

Rond 1 uur trokken we de wandelschoenen aan en gingen op weg naar het Parlementsgebouw. Hier wilden we een guided tour doen maar helaas was die pas om 4 uur beschikbaar en dat vonden we te laat. Het was ook mogelijk om zelf de tour te lopen en we besloten dat te doen. Het Parlementsgebouw ziet er aan de buitenkant al indrukwekkend uit maar de binnenkant deed er niet voor onder.

Parliament Building

Nadat we hadden genoten van alle pracht en praal en de verhalen die we in onze gids lazen, gingen we weer naar buiten waar we ons eerst door een groep demonstranten moesten werken. Tja, dat hoort er ook bij. We besloten een stadswandeling te gaan maken langs de haven. Dat werd echter bemoeilijkt omdat de stad bezig is een deel van deze route te vernieuwen in verband met vervuilde grond. We lieten ons niet verjagen, vonden een omweg om de oorspronkelijk wandeling toch af te kunnen maken.

Fisherman’s Warf

We kwamen aan bij Fisherman’s Warf (nee niet in San Francisco maar dit keer in Victoria). Het was een gezellige boel, echt een toeristische trekpleister. Vanuit hier vertrekken diverse whalewatch tours, je kunt er in diverse tentjes eten en drinken of deelnemen aan diverse activiteiten. We besloten het bij de wandeltocht alleen te laten en genoten van het uitzicht en van de verschillende mensen die hier rondliepen.

Different Colors

Grappig was dat we plotseling een wasbeer in het water zagen zwemmen die onder een van de restaurants verdween. We denken dat de eigenaar hier zeker niet blij mee zal zijn. Wasberen zien er grappig uit maar kunnen behoorlijk vervelend zijn. We besloten terug te lopen en downtown Victoria aan te doen. Het was een aardig stukje lopen maar het mooie weer maakte dit niet bepaald vervelend. We liepen al snel door de winkelstraten en het viel ons op dat er ook in dit deel van Canada weer heel veel jonge daklozen langs de weg zaten te bedelen. Wat een triest gezicht is dat altijd. Je vraagt je steeds af hoe het mogelijk is dat zulke jongen mensen blijkbaar geen plekje kunnen vinden in het ‘normale’ leven. We besloten niet op een terrasje te gaan zitten maar gewoon in onze hotelkamer koffie te drinken en nog even te rusten voordat we vanavond gaan dineren. Pleuni maakte de blog en Gert verzorgde de catering. Rond half zes fristen we ons op en gingen we op weg naar het restaurant waar we met de broer van Pleuni’s vriendin zouden gaan eten.

Fine Restaurant

Na enige kilometers rijden arriveerden we bij het restaurant en bleek hij daar al op ons te wachten. Het bleek een uiterst leuk bezoek te worden waarin we het fantastisch vonden alles te horen over 50 jaar wonen in Canada. De tijd vloog en ruim 1,5 uur later waren we weer een erg leuke ervaring rijker. Nu moest er toch echt een einde aan de dag worden gemaakt want de dag begon immers al weer vroeg.

Victoria by Night

S’avond zijn we nog even kort de stad ingegaan om van alle prachtige verlichte gebouwen te kunnen genieten. Nou genieten was het. Wat een prachtig gezicht was het allemaal.

Lighted Victoria

Morgen gaan we naar de oceaankant van Vancouver Island Ucluelet, om daar weer nieuwe avonturen te gaan beleven.