Dag 20 (19 mei) Yellowstone NP

Wat kan een goede nachtrust voor een mens doen. Je voelt je fitter, hebt zin in de dag en je wilt gewoon lekker uit je bed gaan om de dag te gaan beginnen. Je hebt ook het idee dat je de hele wereld weer aan kan, zeker zo’n mooie wereld waarin wij ons momenteel bevinden. Omringd door natuurschoon en alleen maar vriendelijke relaxte mensen die van hun vakantie genieten.

Kukeleku…..

In Amerika zul je niet snel een haan horen die in de ochtend zijn gekukel laat horen ver in de omgeving, Hier zijn het de vogels die je wakker maken omdat hun dag allang begonnen is en zij vinden dat jij daar ook maar eens mee moet beginnen. We hadden geen wekker gezet maar werden na een heerlijke nacht wakker van hun geschetter. Ja, de zon scheen volop en het was nog wel frisjes maar we moesten er wel uit om alles in het park te gaan bekijken. We aten dus snel ons ontbijt op, ruimden de camper op en gingen op weg. Wat een prachtig weer.

Good Morning

Op naar Mammoth Hot Springs of toch niet?

Toen we de motoren startten waren we vast van plan om naar Mammoth Hot Springs te gaan. We waren daar al wel eens geweest en het is er prachtig maar al snel zagen we in de verte donkere wolken. We schatten in dat dit best wel eens bij Mammoth Hot Springs in de buurt kon zijn en daarom besloten we maar dicht bij onze campground te beginnen met nieuwe dingen die we nog niet gezien hadden. Het werd Volcano Mud. Dit lag op steenworp afstand van de campground, dus waren we er binnen 10 minuten. Er was genoeg parkeerplaats en we besloten de boardwalk te lopen. De tocht startte bij een hele grote modderpoel die door de hitte en gassen uit de grond vrolijk stond te bobbelen. Om de zoveel jaar komt er een grote eruptie en dan wil je niet in de buurt zijn van deze poel omdat je dan al die modder over je heen kunt krijgen. De stank was behoorlijk overigens. De boardwalk bracht ons langs bijzonder mooie thermografische verschijnselen zoals Dragons Mouth. Een gat in een rots waar gloeiend heet water en stoom uit kwam. Na een stukje klimmen kwamen we bij Sour Lake. We denken dat dit meer niet geschikt is om in te zwemmen maar we zagen in de andere poelen wel gewoon eenden zwemmen zonder dat ze aanbakten, dus wellicht is dit toch wel mogelijk. We wilden het maar niet uit proberen omdat de omgevingstemperatuur niet bepaald boven nul graden was.

Vulcano Mud

Wildlife

Van Sour Lake liepen we de boardwalk weer terug naar beneden. In het gras bij een van de modderpoelen lagen twee bisons gezellig te zonnen en te chillen. Niets aan de hand toch? We ontdekten wel dat we nog een belangrijk uitzichtpunt hadden gemist en liepen nog even terug naar boven. Toen we even later weer naar beneden kwamen, liepen we in de armen van een Amerikaanse die helemaal over de emmer was omdat er toeristen waren die op nog geen 2ft afstand van de bisons stonden. We snapten niet helemaal wat er aan de hand was maar toen we de bocht om kwamen zagen we dat er twee jongens wel heel dicht bij de bisons stonden. De bisons waren weer gaan grazen en richting de boardwalk gelopen. De moeder van de twee jongens was op tijd doorgelopen maar de jongens konden nergens meer heen, dan alleen achter een hekje wachten tot ze weg zouden gaan. Het was even heel spannend want bisons lijken heel lief maar zijn dat zeker niet. Zij veroorzaken in Amerika de meeste doden. Beren doden dus veel minder mensen. Het werd nog erger toen de bisons besloten over de boardwalk te gaan lopen. De moeder belde de jongens op en zei dat ze achteruit moesten lopen en dat zij via een andere weg terug naar de parkeerplaats zou gaan. De jongens deden dat en de moeder keerde om en ging weg. Ondertussen zaten de bisons nog feest te vieren op de boardwalk en kwamen er andere argeloze toeristen aan die de beestjes bijna gingen aaien. Wij konden het niet langer aan zien en keerden ook om en liepen de hele weg terug over de boardwalk om de bisons te vermijden. Geheel ongeschonden kwamen we bij de auto aan. We genoten nog even van het zonnetje en besloten toen naar Sulphur Caldron te gaan. Daar zijn we uiteindelijk niet terecht gekomen, we wilden dit op de terugweg doen want we zagen slecht weer aankomen.

Bisons

Lower en upper Falls

We besloten niet naar Mammoth Hot Springs te gaan maar naar de beroemde trap bij de Lower en upper Falls. Des te dichter we hierbij in de buurt kwamen des te donkerder het werd….. zou er dan toch sneeuw komen. Pleuni had al uit voorzorg mutsen, sjaals en wanten meegenomen en het leek er op dat we die toch zouden gaan gebruiken. We draaiden de parkeerplaats op maar konden de trap niet vinden. Met heel veel moeite kregen we uiteindelijk via internet duidelijk dat de trap sinds december 2023 definitief gesloten was. Er was 3,5 miljoen dollar nodig voor renovatie en dat geld was er simpelweg niet. We vonden dat erg jammer en vroegen ons af of er niet een Fundraising opgestart zou kunnen worden om deze trap te herstellen. De route was altijd erg mooi. Langzaam aan begon het te sneeuwen. We besloten naar de North Rim te rijden en vandaar diverse uitzichtpunten aan te doen. Bij het eerste punt Brink of Lower Falls werd de sneeuwval serieus en moesten met muts en wanten op pad. Het gaf toch wel een bepaalde sfeer en de foto’s zijn uniek. Niet veel toeristen zullen Yellowstone bij sneeuw zien omdat de meeste in de zomer op reis gaan. We gingen naar het Lookout punt waar we 100 meter moesten dalen om bij een echt geweldig uitzicht punt te komen. We weten nu waar Yellowstone zijn naam aan te danken heeft: prachtige gele rotsen. Na hier gewandeld te hebben en helemaal nat te zijn geworden van de sneeuw besloten we eerst even op te warmen in de camper en hier te lunchen.

A change of Weather

Inspiration Point

Na de lunch gingen we naar Inspiration Point. We waren hier nog nooit geweest maar ook dit was prachtig om te zien. De sneeuw veranderde niets aan ons plezier en we hebben dan ook genoten. Na dit punt vonden we het wel welletjes en reden we terug richting de camping. We waren nog van plan om te gaan wandelen langs de Yellowstone river maar het sneeuwde zo hard dat we dit niet echt verantwoord vonden. We stopten onderweg nog bij de general store maar kochten er alleen een kalender. Ze hadden prachtige dingen maar bijna alles was breekbaar (dus niet te vervoeren in een koffer) en ook erg duur.

Inspiration

Fishing Bridge Campground

Op de camping aangekomen besloten we nog even de douche en was-faciliteiten te gaan bekijken van onze campground. Het zag er allemaal zeer verzorgd uit met moderne wasmachines en drogers en fijne douches. Dat is dus hier prima in orde. Het was nog best wel koud dus als snel liepen we weer terug naar de camper. We hebben daar het avondeten gemaakt en aandacht besteed aan de reisblog. Morgen gaan we naar Grand Teton. We zien wel wat het weer ons brengt. Voor nu is het sneeuwen gestopt en schijnt er een waterig zonnetje maar het is nog best wel erg koud.

Discover more from Traveling Around The World

Subscribe now to keep reading and get access to the full archive.