Dag 10 (9 mei) 1000 Islands NP

Verandering van je oorspronkelijke plan kan goed uitpakken of slecht. Dit geldt uiteraard ook voor het gewoon doorzetten van een bestaand plan terwijl je weet dat het niet de meest handig keuze meer is.

Mooi weer is niet lelijk

Na de regendag van gisteren was het weer gedurende de nacht rustiger geworden. Niet dat we daar maar iets van gemerkt hebben, want we hebben geslapen als roosjes. Fris en fruitig werden we om half zes wakker maar hadden nog geen zin om op te staan. Wel zagen we meteen al de strakblauwe lucht buiten. Dat beloofde veel goeds. Na lekker nog een half uur geluierd te hebben, stonden we toch maar op en ruimden we de camper op zodat deze vertrek gereed was. De ochtend kan bij ons niet starten zonder een lekkere bak koffie, dus dat moest eerst gemaakt worden. We namen als ontbijt yoghurt met vers fruit en maakten een broodje klaar voor tussen de middag. Rond acht uur vertrokken we naar Gananoque. Dit is een schattig dorpje van waaruit we een rondvaart zouden gaan maken tussen de Thousand Islands.

Random House

Tickets kopen op zijn Nederlands

We kwamen er vroeg aan en gingen eerst naar de supermarkt omdat we daar postzegels zouden kunnen kopen volgens onze camping eigenaar. Nou dat was dus niet waar. De kassier meldde dat we dit bij de Canada Postoffice konden doen, een eindje verder in het dorp. Het dorp was nog uitgestorven omdat het natuurlijk nog erg vroeg was. Bij het postkantoor aangekomen, zagen we dat deze pas om 9 uur zou openen. We besloten dat we de zegels dan maar na de boottocht zouden gaan kopen. We reden dus door naar de haven. Daar aangekomen waren twee van de drie parkeerplaatsen nog gesloten. We draaiden dus de meest kleine parkeerplaats op die wel open was en we hadden de camper nog niet uitgezet of de bewaking meldde zich. Of we wel wisten dat we voor het parkeren moesten betalen. Uiteraard waren we daarvan op de hoogte en betaalde de parkeerkosten. De man was ook weer gerustgesteld. Hij vertelde ons dat de ticketverkoop over 10 minuten openging. Deze tijd gebruikten we om nog even wat te lezen over The Thousand Islands. Na ongeveer 20 minuten gingen we naar de ticketverkoop waar we zeer vriendelijk werden ontvangen.  De dame achter de balie bleek Nederlandse roots te hebben en oorspronkelijke uit Noord Brabant te komen. Zij was een geboren Canadese maar haar ouders waren naar Canada geemigreerd. De mensen zijn ontwapenend vriendelijk en vertellen en vragen honderduit. Wij kunnen dit wel waarderen. Na even gekletst te hebben, kochten we uiteraard tickets voor de drie uur durende boottocht.

Tickets for the Tour

The Thousand Islands

Om half tien liepen we uiteindelijk richting de aanlegplaats van onze tourboot. We vonden een heerlijk plekje op een bankje in de zon en genoten van alles wat we om ons heen zagen. Net voor 10 uur konden we aan boord en vonden we boven op het schip een heerlijke plek. De zon scheen fel en zonnebrand hadden we niet dus we hoopten er maar het beste van. Precies om 10 uur werden de trossen los gegooid en gingen we op weg. Aan de foto’s kun je zien hoe mooi het er was. We waren allebei gewoon onder de indruk van al dit natuurschoon. Al die eilandjes, bewoond en onbewoond, in privé- of publiek bezit. Alle vogels die overal te zien waren. Tja, daar word je wel stil van. De gids vertelde ons dat er meer dan 1000 eilandjes waren maar dat een eiland pas eiland genoemd werd als er minstens 2 bomen op groeiden en het eiland minsten 6m2 groot was. Een groot aantal eilandjes voldeed niet aan deze eis.

1000 Islands

Amerika of Canada?

Bijzonder is dat dit gebied deels Canadees en deels Amerikaans is. Canada bezit de meeste eilanden maar uiteindelijk hebben beide landen evenveel grond, ook al heeft Amerika minder eilanden. De eilanden zijn dan dus groter. Af en toe voeren we dus in Canada en af en toe in Amerika. Het ene deel werd bewaakt door de Canadese politie, het andere door de Amerikaanse politie. Die kwamen elkaar dus regelmatig tegen. Grappig feit: geen een eiland is gesplitst in een deel Amerika en een deel Canada. De landen bereikten hierover begin 1900 overeenstemming. Een eiland splitsen zoals wij wel dorpen in Nederland kennen, dat zagen ze niet zitten. De meeste eilanden zijn trouwens in privé bezit en worden bewoond door the Rich and Famous.

The Border

Thousand Island dressing

Een van de rijken die een eiland in zijn bezit had, was de eigenaar van de Astoria hotels. Hij bezat een eiland waar toen nog veel landbouw plaatsvond. De huishoudster maakte van de kruiden op dit eiland een heerlijke dressing en die vond de eigenaar zo lekker dat hij besloot deze dressing te serveren in zijn hotels. Zo is de Thousand Island dressing ontstaan als eerbetoon aan dit nationale park.

1000 Island Dressing?

Een kasteel? Why?

De boot voer nog langs een bijzonder eiland. Een eiland waar een echt kasteel op gebouwd was. Een rijke man (naam zijn we even vergeten) wilde dit huisje bouwen voor zijn vrouw, als zomerhuis. Echter tijdens de bouw overleed zij en de man heeft nooit meer een voet op het eiland gezet. De bouw stopte. In de jaren 70 besloot het bestuur van deze omgeving het gebouw af te bouwen nadat ze tekeningen hadden gevonden over hoe het er uiteindelijk uit moest komen zien. Tja, je moet er maar zin in hebben. Het kost ongelooflijk veel geld en wat heb je aan zo’n overdreven groot pand.

The Castle

De natuur hersteld zich

Op de terugweg vertelde de gids dat het gebied, dankzij strenge milieu maatregelen weer helemaal begon op te bloeien en weer in oude staat hersteld raakte. Er kwamen weer veel diersoorten terug die eerder allemaal vertrokken waren. Een van deze diersoorten was de Bold Eagle. Zo’n 10 jaar geleden werd er een echtpaar Eagles gespot in een boom. Zij waren daar een nest aan het bouwen. Iedereen was er heel blij om, zeker toen er ook jonge eagles bleken te zijn. Tijdens een zware storm, werd de boom waarin de Eagles nestelden omver geblazen en de Eagles vertrokken. Iedereen was bang dat ze niet meer terug zouden komen. Een kleine groep optimisten besloot in de buurt van de boom een paal te bouwen met daarop een plateau, in de hoop dat de Eagles daar zouden gaan nestelen. De biologen lachten ze uit. De eagle zou nooit op zo’n plateau gaan nestelen. En toch deden ze het wel. Het jaar volgend op de storm kwamen de eagles terug en nestelden zich op het plateau. Nu staan er overal in de Thousand Islands Eagle nestpalen zoals wij ze voor ooievaars hebben. Toch een mooi verhaal.

Where is the Eagle

Gananoque

Nadat we weer aangemeerd waren vertrokken we richting onze camper en besloten daar om nog even het stadje in te lopen richting het postkantoor. Het weer was nog steeds goed dus niets hield ons tegen. Het dorpje is echt een toeristen trekpleister met dus veel winkels gericht op deze toeristen. In de zomer is het hier heel erg druk maar nu in het voorseizoen kom je niet veel toeristen tegen. We kwamen al gauw bij het postkantoor, kochten onze postzegels en leverden de kaarten in. Nu maar afwachten hoe lang de kaarten er over doen om in Europa te komen. Terug lopend naar de camper kwamen we een foodtruck tegen die verse friet verkocht. We besloten een portie te kopen en het was echt heerlijk. Hier wordt friet standaard met schil gebakken en wij vinden dit erg lekker.

A Cosy Village

Weer thuis 🙂

Nadat we lekker in de zon ons frietje hadden opgegeten gingen we terug naar de camper en reden we weer naar de camping. We waren erg moe (vraag ons niet waarvan) en gingen even rusten. Nadat we uitgerust waren ontdekten we dat het zwembad open was. Ze bleken een hele grote whirlpool te hebben. We schoten onze zwemkleding aan en hebben heerlijk rondgedobberd in heel warm water. Na het zwemmen staken we ons eerste kampvuurtje aan en maakten we het eten klaar. Toen het eten op was en het kouder begon te worden, gingen we naar binnen waar we nog lekker koffie dronken, de reisblog afmaakte en nog een filmpje keken. Toen was het tijd om te gaan slapen. We hebben wel besloten om ook morgen een change of plans te doen…… als je wil weten wat deze verandering is lees dan morgen weer onze reisblog.

The Spa

Discover more from Traveling Around The World

Subscribe now to keep reading and get access to the full archive.