Dag 19 (20 mei)  Banff, AB

De ochtend begon gelukkig weer zonnig maar wel nog steeds koud. Zo koud dat we maar eerst de kachel hebben aangezet en pas uit bed kwamen toen de camper warm geworden was. Dat zijn dan weer de voordelen van het reizen met een camper ten opzichte van het  kamperen met een tent. Dan moet je echt je tent uit om een houtvuur te maken om enigszins op te warmen. Het was gelukkig droog en zonnig want vandaag willen we toch werken aan het langeafstandslopen. We hebben een trail uitgekozen van 12,5 kilometer met een totale stijging van 500 meter: de Spray Loop Trail. Met deze wandeling bouwen we ons wandel- en klimschema weer verder op.

Mooi Weer op Pad

We hebben heerlijk geslapen en na een stevig ontbijt reden we richting het startpunt van de wandeling. Het was nog niet eenvoudig om die te vinden en we raakten dus ook even de weg kwijt. Op een smal bergpad moesten we de camper keren om uiteindelijk terug te rijden naar de parkeerplaats vlakbij de watervallen van Banff. We vonden een mooi plekje waar de camper niemand in de weg stond.

Leaving Trailer Court Campground

Spray Loop Trail

We trokken onze wandelkleding en schoenen aan en namen onze mutsen en handschoenen voor de zekerheid maar mee. De wandeling startte wat bijzonder want we moesten ons letterlijk op de grens van een golfterrein begeven om uiteindelijk op het wandelpad terecht te komen. Gelukkig was er niemand aan het spelen want anders hadden we daar met gevaar voor eigen leven moeten lopen. De wandeling begon vrij vlak en al spoedig moesten wij via een brug de rivier oversteken. Daar zag je het Fairmont Banff Springs weer goed in de bergen liggen.  We liepen verder en ongemerkt kwamen we steeds hoger te lopen en zagen we de rivier, waarlangs we eigenlijk liepen, steeds dieper wegzakken. Het was echt heerlijk wandelen.

Spray Loop Trail Part 1

Hoger en Hoger en Rust

We kwamen een enkele wandelaar of mountainbiker tegen maar voor de rest zagen we alleen maar vogels, eekhoorns, chipmunks en bergmarmotten. Overal zagen we wel sporen van het grotere wildlife maar ze lieten zich niet aan ons zien. Jammer maar ook wel prettig want je wil hier geen grizzly tegenkomen. Onderweg kwamen we ook uitzichtpunten waardoor we de overkant van de rivier zagen. Daar zouden we later teruglopen. Tegen half een waren we halverwege de wandeling en stond er een soort (volgens Gert) open kippenhok waar je even kon zitten en kon lunchen. We hebben er even gezeten maar de temperatuur was eigenlijk net iets te laag en onze spieren vonden dit niet al te prettig. Na een korte rust staken we via de brug de rivier over en begonnen we aan het tweede deel van de wandeling. Dit pad was niet zo mooi als het pad op de heenweg. Het was nat, modderig en glibberig en het leek wel of het pad eigenlijk een beekje was geweest dat nu droog lag dus het was wel even lastig lopen. We worstelden ons verder over het pad en kwamen toen bij een uitzichtpunt dat uitkeek op het uitzichtpunt waar we eerder deze ochtend hadden gestaan.

Spray Loop Trail Part 2

De Terugweg

Onderweg kwamen we een overmoedige eekhoorn tegen die het blijkbaar geen probleem vond om mensen te ontmoeten. Hij zat te eten en wenste niet gestoord te worden. Gert kon dus op z’n gemakje foto’s van dit brutale beestje maken. Na een eindje verder lopen zagen we links van ons opeens een hotel in de bergen verschijnen. We kennen dit hotel niet maar het is wel prachtig gesitueerd. Vlak langs dit hotel liep een berglift en wij wisten niet dat hier in een Banff een berglift was. Na nog even verder te hebben gelopen kwamen we aan bij de brug die we moesten oversteken om weer aan de goede kant van de rivier terecht te komen. We hadden vanaf deze brug een prachtig uitzicht op het kasteel hotel. Nadat we de golfbaan over waren gestoken, en nog enkele verdwaalde golfballen te hebben gevonden, kwamen we weer bij de camper aan.

Spray Loop Trail Heading Back

Weer een fraaie Dag

We moesten nog wat vleeswaren kopen en daarom reden we naar het centrum van Banff om dit bij de IGA te kopen. De parkeerplaats van deze winkel is niet geschikt voor campers maar dat wisten we al van ons eerdere bezoek. We gingen daarom meteen rechtsaf een woonwijk in om daar de camper te parkeren. Nadat we de boodschappen hadden gedaan, aten we nog wat fried chicken, die we ook gekocht hadden, op en gingen we naar de camping.

Grocery Time

Tegen half drie waren we weer thuis en deden we ieder ons eigen ding. Na het avondeten was het tijd om de blog te maken en al vrij vroeg doken we ons bedje in na een heerlijke douche te hebben genomen. Morgen weer een nieuwe dag in Banff.