Dag 13 (21 februari) Cozumel, Mexico

Helaas breekt vandaag de laatste dag dat we ergens aanmeren, aan. We bezoeken het eiland Cozomel, Mexico. Van het aanmeren zelf merkten we niet veel want dat gebeurde toen we nog op één oor lagen. Het is dan s’ morgens wel weer spannend wat er buiten te zien zal zijn als we op dek 16 naar het ontbijtbuffet lopen.

Superior Weather

Verrassend Begin

Het was in ieder geval weer schitterend weer en een eind verderop zagen we bij de derde aanlegplaats van Cozumel de Carnival Glory liggen. Naast ons lag er een grotere verrassing namelijk het zusterschip Liberty of The Seas. Een bijna net zo’n groot schip maar toch één maatje kleiner. Zodoende konden we er nog steeds precies bovenop kijken. We aten op ons gemak ons ontbijt en maakten ons klaar om naar de wal te gaan.

A Sister Ship

Op de wal

Eenmaal beneden was goed te zien hoe groot deze kolossen gezamenlijk zijn. We maakten wat foto’s en liepen naar de bekende CTV (Cruise Tourist Village 🙂 ) We kwamen heel toevallig als eerste weer een…. Diamond International tegen 🙂 en we zorgden ervoor dat we dit souvenirgeweld zo snel mogelijk achter ons konden laten.

Divider Square Tiled Gallery

Begin van de Boulevard

Eenmaal op een gewone straat aangekomen liepen we richting het noorden langs de boulevard en het viel Karl op dat er veel meer gebouwd was sinds zijn laatste bezoek, enkele jaren geleden. Ondertussen passeerden we honderden (half kapotte) scooters die bedoeld waren voor de verhuur aan de cruisetourist. Wij besloten deze keer echter gewoon de benenwagen te nemen. We passeerden weer de vrolijke gekleurde letters die de plaats COZUMEL vormden en maakten hier natuurlijk een foto van. Ook maakten we voor de 100ste keer weer een mooi plaatje van de haven waar ons schip aangemeerd lag en liepen een paar kilometer verder richting het stadje San Miguel de Cozumel. Onderweg vonden het nogal vermakelijk dat hier alle verkeersborden blijkbaar met de hand geschilderd worden. Een zelfde bord vinden op dit eiland zal je dan ook niet lukken. We passeerden de vuurtoren en de ferryhaven en kwamen langzaam in de stad terecht.

Cozomel

San Miguel de Cozumel

Ook hier zagen we de tekenen van langzame vooruitgang. We zagen bij voorbeeld een appartementengebouw dat waarschijnlijk al een geruime tijd geleden gebouwd was maar nog steeds half afgemaakt. Naast gebouw stond een identiek gebouw met demo appartementen voor de verkoop. Maar de cruisetoerist (1-9 cruiseschepen per dag) werd ook niet vergeten. Langzamerhand kwamen de honderden winkeltjes in zicht waar de meest gekke, gekleurde en fraaie spulletjes te koop waren. We kruisden zo door het stadje heen en kwamen via een groot plein weer in een andere straat terecht. Meer winkeltjes natuurlijk 🙂 Daarna liepen we nog een stuk boulevard om monumenten, strandjes en een kerkje te zien. Toevallig werd deze week hier ook het carnaval gevierd en versierde poppen stonden bij elke paal die aan de boulevard stond.

Het Vliegveld en weer terug

Eenmaal aangekomen bij het vliegveld zagen we net een van de acht vliegtuigen van die dag landen (Delta Airlines). Na enige tijd in de schaduw te hebben uitgerust, liepen we de boulevard aan de andere zijde weer terug. Onderweg kwamen nog wat bewijzen tegen dat Mexicanen het niet zo nauw nemen met de veiligheid. Op een lantaarnpaal was een elektriciteitsmeter bevestigd waar de draden gewoon open en bloot uitstaken en het onderhoud van een pand werd met een te hoge en slappe stelling gedaan die met een paar touwtjes strak tegen de muur werd gehouden. Dat zien we gelukkig thuis niet meer. De terugweg was verder lang en warm. We koelden nog even af in een winkel en na 15 stoere kilometers stonden we uiteindelijk weer bij ons cruiseschip in de haven.

Leaving San Miguel de Cozemel

Weer het Schip op

Hier moesten we door een soort douane en security en we stonden al snel weer tussen de twee Royal schepen om naar onze gangway te gaan. Gert dronk eerst nog halve liter water bij de kraampjes die de cruisemaatschappij altijd op de pier neerzet en even later liepen we naar onze kamer om onze rugzakken en overige spullen weg te zetten. We vonden dat we wel een ijsje verdiend hadden en daarom liepen we naar dek 15 voor een heerlijk softijsje. Heerlijk toch dat all inclusieve 🙂 .

Back on the Ship

Columbus de Musical

s’Avonds hebben we in het theater de musical Columbus gezien en ook dit was weer een prima show om naar te kijken. Ze hadden notabene het grootste decorstuk op zee in de show. Morgen hebben we nog een zeedag en kunnen we nog uitrusten. Volgens de kapitein is het weer mogelijk dan wat minder maar dat zien we dan wel.