Dag 11 (10 mei) Ottawa ON

Van de ene mooie dag rollen we in de andere mooie dag. We hadden niet op zulk mooi weer geregeld en echt handschoenen, sjaal en een muts meegenomen. Wellicht gaan we die nog nodig hebben in hoger gelegen gebieden maar voor nu hebben we meer aan een korte broek

Geen Toronto

Gisteren hadden we na een prachtige dag nog eens nagedacht over het vervolg van onze vakantie. De steden waren leuk maar we twijfelden eigenlijk beide of we überhaupt wel naar Toronto wilden. Ten eerste hebben we nog maar 1 dag over voor Toronto en ten tweede is het wel weer een hele drukke, grote stad en willen we dat eigenlijk nog wel. Voorzichtig begonnen we na te denken over het gesprek dat we hadden met iemand in de winkel bij de haven waar we de boottocht hadden gedaan. Ze zei dat als wij nog naar een stad wilden, niet moesten kiezen voor Toronto maar voor Ottawa. Dat was een kleinere stad waar ook genoeg te zien en te doen was.Vanmorgen toen we opstonden, wisten we het zeker: we gaan naar Ottawa. Het was dicht in de buurt, het weer zou mooi zijn en we konden we van alles en nog wat zien en doen.

Op weg naar de hoofdstad van Canada

We waren het er meteen over eens. We kozen nu voor Ottawa en moesten dit dan wel bekopen met een iets langere reis naar de Niagara Falls maar we dachten dat dit het beste was. De camper werd opgeruimd, de motoren gestart en het nieuwe reisdoel ingevoerd in de Tomtom. We namen afscheid van de veel te luxe camping en vingen de korte reis aan. Het was zo’n 125 kilometer rijden dus na anderhalf uur kwamen we al aardig in de buurt van onze bestemming: een parkeerplaats bij de Walmart dicht in de buurt bij het treinstation. Hier gaan we ook overnachten want anders moeten we weer een behoorlijk stuk rijden naar de camping en morgenochtend willen we extra vroeg gaan rijden om tijdig bij de Niagara Falls te zijn. Het viel nog niet mee om bij onze bestemming te komen omdat het erg druk was doordat er een vrachtwagen met pech midden op de weg stond. Na veel ge-zigzag en met af en toe wat brutaliteit om toch tijdig van baan te kunnen wisselen kwamen we bij de parkeerplaats aan. Er stonden al wat campers dus dat geeft meteen een wat prettiger gevoel: we zijn niet de enige die dit doen.

Driving to Ottawa

Op weg naar Ottawa

We parkeerde de camper, borgen alles zo goed mogelijk op (daar zijn we inmiddels heel handig in geworden) en liepen richting de train/tram/metro…. wat het precies is weten we eigenlijk niet. Het was nogal een ingewikkelde route om bij het station te komen en we hadden dan ook hulp nodig van een aardige werknemer van Canada Post die ons een sluiproute wees richting het station. Het kopen van kaartjes was niet ingewikkeld en al na twee minuten waren we op weg naar het station House of Parliament.In de tram/trein/metro (door Google maps aangeduid met een rode stip, zij weten blijkbaar ook niet wat het is) werden we aangesproken door een vriendelijke man. Hij vroeg ons wat ons doel was en wij legden uit dat we graag naar het House of Parliament wilde kijken. Hij legde ons uit hoe we daar het gemakkelijkst konden komen en wat we daar allemaal konden doen.

Taking the Public Transport

The House of Parliament

Toen ons vervoersmiddel het station binnen liep, stapten we uit en liepen in een streep richting onze bestemming. We weten niet of jullie Ottawa kennen maar het leek wel of we de filmset van Harry Potter binnen liepen. Na al die moderne pakhuizen (kantoren genaamd) liepen we een sprookjesachtig tafereel binnen. Het was ook niet zo maar 1 gebouw maar wel 5 of 6 prachtige bouwwerken. Natuurlijk troffen we het weer en was het Senaat of Canada, een prachtig kartelachtig gebouw, gesloten. Gert had hiervoor net tickets besteld voor een rondleiding. Naar bleek waren ze verhuis naar een tijdelijk pand en moesten we ons daar dus melden voor de rondleiding. We hebben uren rondgelopen langs de verschillende gebouwen en veel foto’s gemaakt. Ook van de prachtige rivier die achter deze gebouwen loopt.

House of Parliament

The Old Market

De (reis) vriend van Gert appte ons dat ze in Ottawa ook nog een prachtige oude markt hadden. We besloten eerst even wat te eten en onze voetjes te verzorgen en daarna naar de markt te gaan. De markt was schitterend en super gezellig. Alle verschillende culturen zijn hier aanwezig en je kon kiezen uit vele soorten eten van chinees, libanees, indiaas, turks, marrokaans…… te veel om op te noemen. De mengelmoes van culturen en geuren van eten maakte het eigenlijk nog alleen maar gezelliger. Vanuit de oude markt liep je een groot modern winkelcentrum binnen waar we ook even rondliepen. Toen was het al weer tijd om ons te melden voor de rondleiding

Highlights of Ottawa

The Senaat of Canada

Een half uur voor de rondleiding moesten we aanwezig zijn in het gebouw. We moesten een uitgebreide security procedure doorstaan. Begrijpelijk helaas maar wel lastig en iriitant. De tas moest in de locker en we werden in een wachtruimte gezet tot de gids ons kwam halen. De gids liet niet lang op zich wachten. Ze was ongelooflijk snel in alles maar vooral in het praten. Ze ratelde op twee keer de snelheid van een ‘normaal’ mens en we moesten alle zeilen bij zetten om haar te kunnen volgen. Duidelijk werd dat het echte senaatsgebouw werd gerenoveerd en dat dit pas over 4 jaar klaar zal zijn. Ze zaten nu in een oud stationsgebouw dat helemaal ingericht was voor de senaat. Alles was vanuit het oorspronkelijke gebouw overgebracht naar deze tijdelijke verblijfplaats. De rondleiding was leuk maar wel ontzettend snel voorbij maar vol informatie en met veel foto’s verlieten we het gebouw.

The Senate

Terug naar de ‘camping’.

We liepen richting het station en gelukkig kwam de trein/tram/metro er al snel aan. Na onze sluiproute te hebben gelopen kwamen we op de parkeerplaats aan. We waren bekaf. Dronken wat en schreven de reisblog. Wat later dan normaal verzorgde Pleuni het avond eten en begon Gert aan de foto’s voor de reisblog. Morgen moeten we een lange reis maken dus wij doen vanavond vroeg de luiken dicht. Tot morgen!

Discover more from Traveling Around The World

Subscribe now to keep reading and get access to the full archive.